Głównym zadaniem olejów jest utworzenie cienkiej błony niwelującej tarcie wokół wszystkich elementów, zwanej zanieczyszczenia filmem olejowym olejowym

2019-10-11

Dla zapewnienia trącym powierzchniom optymalnych warunków pracy należy wytworzyć pomiędzy nimi trwałą warstwę nośną czynnika smarnego, zwaną filmem olejowym lub klinem smaru (w przypadku panewek). Nie zapieka się, usuwa stare zanieczyszczenia i zapieczenia poprzednich nie nadających się do pielęgnacji broni olei. Głównym zadaniem olejów jest utworzenie cienkiej błony niwelującej tarcie wokół wszystkich elementów, zwanej zanieczyszczenia filmem olejowym http://laboratorium-pik.pl/czystosc-techniczna/badanie-czystosci-komponentow/badanie-obecnosci-filmow-olejowych-na-powierzchni/ olejowym. Przepłukanie silnika przed wymianą oleju ma świetne działanie odświeżające dla silnika gdyż z wnętrza silnika usuwamy praktycznie wszystkie zanieczyszczenia i zabrudzenia. Podniesiona zawartość detergentów przekłada się na ograniczone do minimum wolne zanieczyszczenia we wnętrzu skrzyni korbowej. Przede wszystkim smaruje układ korbowo-tłokowy, oddzielając filmem olejowym panewki i wał korbowy, uniemożliwiając tarcie metalu o metal. Olej w czasie pracy obniża swoją lepkość, staje się “rzadszy” i ochronna warstwa oleju zwana filmem olejowym staje się coraz cieńsza. Jeśli olej zużywałby się wyłącznie poprzez zanieczyszczenia dostające się do oleju, wystarczyłoby jedynie jego filtrowanie. Zanieczyszczenia w układzie smarowania nie osadzają się wyłącznie na filtrze dokładnego oczyszczania. Filtr ten może być wykonany w formie siatki umieszczonej na „smoku” olejowym albo w formie sitka lub kolumny filtracyjnej, umieszczonej w swojej obudowie. Rozpuszcza tłuszcz, zanieczyszczenia mineralne i organiczne. Środki smarne powinny sprostać wielu wymaganiom – podstawowym zadaniem oleju jest wytworzenie cienkiej, trwałej błony, zwanej filmem olejowym, na powierzchni elementów silnika. Filmem olejowym powierzchni współpracujących elementów, aby się nie stykały (wówczas nie trą o siebie i nie zużywają), oraz odprowadzanie ciepła z miejsc, w których powstaje. Zwróciliśmy się z tą sprawą do eksperta i okazało się, że nie tylko zanieczyszczenia w oleju są zagrożeniem dla silnika. Dodatek uszlachetniający dodawany do środka smarnego w celu ochrony przeciwkorozyjnej metalowych powierzchni współpracujących z filmem olejowym. Olej pracując w silniku ma za zadanie rozpuszczać zanieczyszczenia i utrzymywać je w oleju w postaci zawiesiny, a duże zanieczyszczenia przetransportować do filtra i tam pozostawić. Doszczelnienie silnika realizowane jest wówczas filmem olejowym. Dodatek uszlachetniający dodawany do oleju silnikowego, dzięki któremu zanieczyszczenia stałe są utrzymywane w formie zawiesiny koloidalnej. Spalanie paliwa powoduje emisję gazów spalinowych, które są traktowane jako zanieczyszczenia uwalniane do atmosfery.